Languages

Select language

Bestill hotellrom nå

Reserver nå

Reisetider

Baggy made this

Show/Hide content

Fem hyggelige stuer

Christian Michelsen

Dette rommet er oppkalt etter den bergenske jurist og skipsreder Christian Michelsen (1857 – 1925), mest kjent som Norges første statsminister fra 1905-1907. I stuen, som er den gamle baren på Holmenkollen Turisthotell, henger flere fotografier fra unionsoppløsningstiden, blant annet av kong Haakon, dronning Maud, og unge prins Olav. Christian Michelsen var en av hovedpersonene under de vanskelige forhandlingene vedrørende oppløsningen av unionen med Sverige. Undertegnelsen av Karlstad-konvensjonen og forhandlingene med den svenske statsministeren løste krisen.

Om det er løst noen små eller store kriser i stuen vites ikke, men dette er et rom som egner seg utmerket for lunsj eller middag med foretningsforbindelser. Christian Michelsen er et glimrende og hyggelig utgangspunkt for relasjonsbygging mellom samarbeidspartnere og kollegaer. Det er også mulig å ha rommet som chambre séparée for inntil 12 personer.

Oscarstuen

Denne stuen er oppkalt etter Kong Oscar den 2 (1829 – 1907) vår siste felles konge med Sverige, fra 1872-1905. Han var kjent for å være en av Europas mest opplyste monarker. Han var mye i Norge og snakket flytende norsk. Gjennom sin kone Sofie av hertugdømmet Nassau, (nåværende Hessen) hadde han et nært forhold til Tyskland. Han inviterte derfor av og til Keiser Willhelm som gjest på hotellet. Det sies at elgen som henger i stuen er skutt av Keiseren på en av hans jaktturer i Nordmarka.

Kanskje henger jaktbyttet der som en referanse til at vi representerer et internasjonalt kjøkken kombinert med norske råvarer. Over elgens gevir, ruver taket i stuen som er utarbeidet av kunstneren Gerhard Munthe. Dekorasjonen er i seg selv et nasjonalt kulturhistorisk klenodium, og gir sammen med kunsten i stuen, den gamle, ærverdige følelsen, idet man entrer rommet.

Munthestuen

Stuen fått sitt navn etter maleren Gerhard Munthe (1849 – 1929). I stuen henger det et maleri fra Ål i Hallingdal, malt av Munthe. Han malte i nasjonalromantisk stil, natur og virkelighet. «Berateppet» som også henger i stuen, er vevet etter en av hans kartonger. Motivet er hentet fra Ynglingesagaen i Snorre og viser Dronning Bera, hennes mann Kong Alv, og hans bror Yngve. Innslaget av eventyr og fabler var markante i Munthes dekorative kunst. Han uttalte at målet med norsk dekorkunst var «å bearbeide motivet gjennom forenkling og betone motivets flatekvalitet. Fargene skulle klinge sammen og linjenes rytme skape liv på flaten».

I restauranten tar vi dette litt videre til kokekunsten. Gjennom bearbeiding av råvarene lar vi smakene tre frem i en delikat linje. Drikke, ingredienser og kjøkkenteknikk skal klinge sammen i en avansert og smakfull rytme, og skape liv, gilde og henrykkelse.

Gamlestuen

Gamlestuen er den mest originalt bevarte av dem alle. I gamle dager var dette rommet brukt som salong med servering til alle gjester, og var tilknyttet den gamle resepsjonen. Den praktfulle gamle inngangen som ligger like bak rommets glassvegg, leder videre opp til vår flotte knirkende trapp opp til byggets mange konferanserom. Gamlestuen domineres av en klebersteinspeis fra 1894, som er i bruk nesten hver dag. Den varme, lune og nostalgiske atmosfæren, forsterkes ytterligere av det gamle originale taket.

Gamlestuen representerer på mange måter kjernen i vårt etablissement. Vi bevarer det særegne norske og utvikler det ved å gi det et moderne og internasjonal snitt. Bespisning i et kulturhistorisk praktverk, som er bygget for å behage og gi gode opplevelser, kombinert med dagens muligheter og kjøkkenkunnskap.

Diriks

Et vakkert maleri av Carl Edward Diriks (1814-1895) henger i denne stuen. Motivet er hentet fra Nordmarka Nord. Med hele skalaen av grønnfarger presentert på paletten, var han en utendørsmaler av rang. Han gikk under tilnavnet «vindens maler» og leverte fantastiske malerier med nydelige atmosfæriske stemninger. Han var tidlig opptatt av detaljrealisme, men skiftet senere til mer fri behandling av motivet. Drøbaksmaleren ble sett utendørs i all slags vær, i vind og regn, sittende beskyttet med paraply og regnkappe, foran lerretet.

Når vi skuer utover Oslofjorden og Sørkedalen, blir vi vitne til mange atmosfæriske stemninger og værtyper. Vakker kveldsol med makrellskyer, eller skummel skodde. Vindkast som knirker i gamle tømmervegger. Forandringen fryder, men innendørs finner du den samme lune atmosfæren som har vært her i over 100 år.

Grevens utsikt - den sjette stuen

Grev Herman Wedel Jarlsberg (1779 – 1840) henger på veggen og skuer utover sitt rike. Norges fremste adelsmann var eier av Bogstad gård og Nordmarksgodset. Gjennom ekteskskap med Peder Ankers datter Karen, ervervet han viktige sagbruks- og jernverksprivilegier, noe som gjorde ham til en fremtredende representant for handelspatrisiatet. Hans politiske karriere startet fra embeter i den dansk-norske statsadministrasjonen, via medlem til regjeringskommisjonen til President på Stortinget. Sentral under riksforhandlingene på Eidsvoll, og ble Norges første utenriksminister etter unionsoppløsningen med Danmark i 1814.

Stuen var opprinnelig en åpen veranda i samme dragestil som bygget. Den ble bygget inn under renoveringen av bygget i 1982. Den har fortryllende utsikt mot vest, med praktfulle solnedganger eller trolsk tåke.